Jak jsme psali v jednom z předchozích článků „mytí karoserie v kartáčových myčkách poškozuje lak“. Ovšem pravdou zůstává, že k poškození laku může dojít i při jakémkoliv mytí. Na škodlivost kartáčových myček bylo uděláno mnoho testů jak českých, tak i zahraničních magazínů, které dokazují, že již po pár desítkách cyklech dochází k nenávratnému poškození laku.

Na základě jednoho z testů auto.cz bylo na zánovním voze Škoda provedeno 80 cyklů mytí, kdy byla polovina karoserie příčně zakryta fólií. Po dokončení všech zmíněných cyklů technici naměřili na nefoliované straně zbroušení laku o 3,53 mikrometru, což bohatě stačí k tomu, aby měl lak viditelně snížený lesk. Proč vlastně vznikl takový test? Jednoduše proto, že majitelům vozů vadí nejen snížená jiskra jejich miláčka, ale vzniká jim také škoda na majetku, která výrazně snižuje hodnotu při následném prodeji.

Ilustrativní foto poškozeného laku.

A jak je na tom ruční mytí?

Ano, jak již bylo řečeno, neodborné ruční mytí může lak také poškodit. Majitelé vozů při domácím mytí dělají spoustu zásadních chyb, jako opomíjení předmytí vozidla atd. V profesionální ručních myčkách by tento postup měli znát a tím předcházet fatálním chybám. A tím snížit opotřebení laku na minimum. Ve zmíněném testu tento průzkum v profesionální ruční myčce udělali a po osmdesáti očistách vozu naměřili ve srovnání s kartáčovou myčkou pouze čtvrtinové poškození. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že ruční mytí vozidel sice poškozuje lak, ale pokud je mytí děláno specializovanou firmou podle doporučených postupů, poškození je 4x menší než u myček kartáčových.

Naše doporučení?

Pokud chcete, aby váš miláček neztrácel hodnotu ani lesk, jednoznačně vyhrává ruční mytí. Ruku na srdce, které auto koupíte dřív, když obě budou motoristicky v pořádku? Nablýskané, nebo to zašedlé?